Ang förslaget till
den nya ”Organisationen”, det så kallade ”Skyttesportförbundet”
Publicerat
2008-03-24 (brev till Stockholms Stads och Läns Skytteförbund och Stockholms
Läns Ungdomsskytteförbund 2008-03-09)
Brevet som pdf-fil (374 kB)
Läs brevet som egen
helsida (i nytt fönster).
Stockholms stads och läns skytteförbund och
Stockholms läns ungdomsskytteförbund har tillfrågat föreningarna ingående i
resp förbund om föreningarnas inställning till den föreslagna ”Organisationen”,
det så kallade ”Skyttesportförbundet”. Rimbo Skytteförening och Rimbo
Ungdomsskytteförening har tagit del av publicerat material på den föreslagna
”Organisationens” hemsida på Internet (www.skyttesport.se)
och material som sänts till oss som förening tillhörande FSR och SkytteUO. Vi
har efter en genomgång av sagda material och efter moget övervägande tagit
ställning i sakfrågan.
Rimbo skytteförening tar med bestämdhet
avstånd från organisationsförslaget i sin nuvarande utformning.
Vi
vill dock framföra några av våra skäl för vårt ställningstagande. Dessa kan
ligga till grund för en seriös utredning av ett framtida förslag till ett
förändrat arbetssätt eller en organisationsjustering inom det nationella
skyttets centralorganisation.
Utredningsmaterialet
som skapats för att föreslå den nya ”Organisationen”, visar upp en framtida
organisation utan visioner och utan mål för verksamheten. Materialet visar inte
heller vilka verksamheter som ska utövas, däremot har man lagt ned stort arbete
och lagt en stark fixering vid organisationens olika positioner i hierarkin.
Man har definierat problemen som finns idag, men inte presenterat lösningar på
dessa.
När
det finns ett seriöst genomarbetat förslag med verksamhetsplaner och ekonomiska
kalkyler med konsekvensbeskrivningar som visar på olika alternativ som är
bättre än dagens alternativ, då kommer vi att rösta på det bästa alternativet
för det nationella skyttet.
Rimbo Skf och Rimbo USkf har även meddelat Norrtälje skyttekrets årsmöte om vår
gemensamma inställning till förslaget.
Våra
skäl är bl a att (kortfattad och summarisk redogörelse),
- förslaget är inte genomarbetat och förankrat i
föreningarna. Diskussionsklubbar har bildats, utan att framförda åsikter
inarbetats i någon verksamhetsplan
- det saknas en vederhäftig ekonomisk plan, exempelvis
finns ännu ingen realistisk budget som visar hur finansiering och
fördelning av pengar mellan de olika skyttegrenarna kommer att ske
- det saknas en verksamhetsplan, hur ska egentligen
skyttet bedrivas och med vilka medel kommer detta att ske, var finns
k-pistskyttet, hur kommer man att arbeta med fältskyttet, hur hanterar man
det nationella banskyttet i relation till sportskyttet, luftgevärsskyttet,
korthållsskyttet, korthållsfältskyttet i rel till sportskyttet, o s v?
- mellannivåerna tas bort, d v s kontakten mellan
föreningar som i många län sker på kretsnivå eller länsnivå upphör till
förmån för stora regioner omfattande i vissa fall flera län. Detta är
ogynnsamt för bl a rekryteringen
- den föreslagna ”mellannivån” kommer inom kort att få
förlita sig på ideellt arbetande kanslister, när pengarna enligt förslaget
försvinner
- vi har inte i de officiella dokumenten lyckats hitta
om den föreslagna ”Organisationen” kommer att fortsätta vara en
frivilligorganisation, däremot är detta noterat på en Power
Point-presentation (Rapporter/Höstkonferensen/Presentation), vad gäller i
denna fråga?
- viktiga kontakter med försvaret förskingras,
kontakter som kan vara viktiga att ha när försvaret lägger över större
ansvar på Friv org under kommande försvarsneddragningar. (Varför ska
försvaret satsa på en olympisk organisation?)
- fördelningen av ledamöter i den kommande
gevärsstyrelsen speglar inte antalet verkliga utövare i resp organisation
(1 st ordf, 4 st ledamöter gemensamt från SkytteUO och FSR samt 4 st
från sportskytteförbundet)
- för att samla skyttet i en ny organisation måste
även pistol (nationella pistolsk) och fr a en av samhällets starkaste
lobbyorganisationer vara med, jägarna. Utan jägarna, inga pengar!!!
- FSR och SkytteUO har minskat ned på kanslierna och
samordnat resurserna, d v s effektiviserat. Medan Sportskyttet har ökat
antalet anställda på sitt kansli
- m h t att FSR och SkytteUO dragit ned på
kansliresurser lär ett av Landins huvudargument, “rapporteringshysterin”
falla fritt, eftersom det nya “lilla kansliet” kommer att dränkas i
rapporter och måste därför minska på rapporteringskraven. Kraven på
rapporteringen från föreningarna kommer således att självutplånas om den
nuv organisationen får fortsätta
- dunkla särintressen kan urskiljas bakom den
exempellöst snabba processen, utan möjlighet till djupare diskussioner.
Efter 2 år finns inget seriöst uppdaterat dokument som på ett entydigt
sätt visar vad den nya ”Organisationen” ska ägna sig åt och vilka
verksamhetsgrenar som är föreslagna att ingå
- ett starkt varumärke som FSR utgör, upphör på 150
årsdagen p g a en passiv styrelse som saknat förmågan att anpassa sig till
dagens förutsättningar (Lobbyverksamhet, sponsring, mediefokus …)
Ett
av de allvarligaste problemen med dokumenten som presenterats på den officiella
hemsidan för den föreslagna ”Organisationen” (www.skyttesport.se) är att det saknas en
verksamhetsplan som visar vad ”Organisationen” egentligen ska verka för. Kommer
”Organisationens” tillhörande föreningar att kunna bedriva nationellt skytte
över huvud taget? Eller kommer resurserna att läggas på sportskyttet? Det
kanske är roligare för ledamöterna i ”Organisationen” att åka till Sydkorea
eller Sydafrika för att vara mentalt stöd åt sportskyttelandslaget än att backa
upp ”Påskrallyt” i nationellt Fältskytte, ekonomiskt och personellt? Hur ser
framtiden ut för skidfältskyttet? Och var kommer k-pistskyttet in i
verksamheten?
På sportskytteförbundets sida för pistol på Internet, kan man på sidan 7 läsa i
verksamhetsberättelsen för 2006
(http://www.sportskytte.se/files/{E1E181E9-5621-4900-A6B7-8E90DF8A9311}.pdf),
” En av sektionens viktigaste uppgift är att representera Sverige på den
internationella arenan.
Tyvärr blev det inga internationella mästerskapsmedaljer …”
Var det inte fr a motstridigheter mellan satsningar nationellt och
internationellt som ledde till att det internationella skyttet ”knoppades av”
(och via sammanslagningar bildade SSF, 1943)?
Frågorna som gäller det nationella skyttet är oändligt många, tyvärr ger de
bristfälliga rapporterna inga svar. Eller ska svaren sökas i anteckningarna
från ”grupparbetena”?
Bakgrunden till ”Organisationen”
Det finns många skäl att ”på sikt kunna säkerställa att alla
medlemsföreningar ges goda förutsättningar för framtida verksamhet, skapa
förutsättningar för att vända en trend med vikande medlemstal och minskat
deltagande i våra olika grenar till dess motsats, säkerställa en fortsatt god
ekonomi för den samlade skytterörelsen” o s v (se FSR prop 1/08).
Pamfletterna förblir floskler om man inte sätter ord på vad man egentligen vill
åstadkomma för att skapa förbättringarna. I Rimbo Skf och i Rimbo USkf kan vi
bara konstatera att mycket kan göras annorlunda, vissa saker blir bättre då,
andra blir sämre. Ett ständigt förändringsarbete är viktigt för att ständigt
vara aktuell, men det är då samtidig viktigt att alla är med på förändringarna
och att förändringarna är planerade i förväg med tydliga transparanta förslag.
För att förändringarna skall vara meningsfulla måste de planerade åtgärderna
påvisa tydliga förbättringar redan i planeringsskedet, dessa måste naturligtvis
redovisas med såväl åtgärdsprogram som ekonomiska kalkyler. Åtgärdsprogrammen
med kalkyler skall upprättas för dels situationen då inga åtgärder vidtas
(Status quo) såväl som minst två olika förslag till förändringar, ex
organisationsförändringar. I varje förslag måste dessutom olika scenarier för
utfall belysas. Vad händer om man inte får kalkylerade sponsorintäkter, eller
den mediala uppmärksamhet man prognostiserat?
Det nu uppvisade förslaget om organisationsförändring saknar dels sidoförslag
och dels ett jämförbart program för situationen då inget förändras. Hur ska man
då som förening kunna ta ställning till om ett dyrt organisationsförslag
innebär en förbättring jämfört med ”idag”, eller i framtiden.
Organisationsförslaget kanske bara innebär förbättringar för de personer som
föreslagit förändringarna?
I
den nya ”Organisationens” material kan vi inte hitta alla de förbättringar som
påstås behövas, presenterad i ex en förtroendeingivande verksamhetsplan. Saknar
den nya ”Organisationen” visioner och mål? Har man avsatt tid och pengar bara
för att sätta upp en ny hierarki, en potemkinkuliss? Är det meningen att
visionerna, målen och innehållet i verksamheten skall formas först när det nya
kansliet är på plats?
Vi
kan konstatera att det är skytteorganisationerna Sv sportskytteförbundet (SSF),
FSR och SkytteUO:s styrelser med respektive kanslier, d v s de verkställande
organen som står för de huvudsakliga verktygen åt ledare och skyttar, som har
misslyckats med att åstadkomma de positiva effekterna som man i den nu
föreslagna “Organisationen” önskar åstadkomma.
Betänk att Sportskytteförbundet, som trots att det åtnjutit ett par olympiska
mästare inte haft kraft eller förmåga att utnyttja denna publicitet till
rekrytering av nya ungdomar och nya sponsorer. Ej heller har man skapat
kontakter/samarbete med de framgångsrika skidskyttarna.
Det finns således tre organisationer som inte fullt ut var för sig eller genom
samarbete lyckats mota bort ”blyförbudet”, förordningen om miljöfarlig
verksamhet, skapat ett positivt mottagande av ”gevärsskyttekortet” och den ”nya
Nationella tavlan”, skapa förutsättningar att bedriva skytte genom att arbeta
ute på fältet på föreningsnivå, skapa intresse kring skytte i media, hos
politiker och företagsledare. Man har inte heller bidragit till att få ungdomar
att söka sig till skytte, o s v.
Den ekonomiska slutrapporten
Trots denna stora organisationsförändring som förslaget innebär, saknas en
vederhäftig ekonomisk analys, det finns bl a en ”Slut rapport ekonomi”
(Ekonomigruppens slutrapport 2007-01-31) som får varje ekonom att rodna. Den så
kallade rapporten är så bristfällig och amatörmässigt presenterad att den
egentligen inte är värd att kommentera. I den ekonomiska slutrapporten stadgas
bl a att, ”Vi konstatera dock att vårt nya kansli borde med fördel ligga
nära en anläggning där vår verksamhet bedrivs och inte i Stockholm”
(Ekonomigruppen 2007-01-31, sidan 1). Denna förvånande slutsats dras av
ekonomigruppen. Vilken sorts verksamhet har man tänkt att kansliet skall
bedriva på arbetstid för sina 10 st kanslister? Skytteträning? Eller har man
tänkt att dessa kanslister ska bedriva lobbyverksamhet och skapa kontakter med
inflytelserika penningstinna företag. Kan det verkligen vara sant att
”Organisationen” ska flytta ut från Stockholm där makten och pengarna finns,
samt möjligheter att skaffa värdefulla kontakter med inflytelserika politiker,
militärer, andra idrottsorganisationer och stora sponsorvilliga företag.
Dessutom anges i den ekonomiska slutrapporten, ”Att äga de byggnader som det
centrala kansliet ska sitta i ser vi som en stor fördel. […] Rätt fastighet
eller uppförande av en byggnad är en bra investering för framtiden. Pengarna
säkerställs och fastigheten, rätt placerad, lär stiga. Med fördel skall detta
inte vara i Stockholm.” (Ekonomigruppen 2007-01-31, sidan 4). Denna analys
slutsats torde ekonomigruppen vara tämligen ensamma om att komma fram till.
Största värdetillväxten på fastighetsmarknaden i Sverige är Stockholm (se ex AP
fastigheters kvartalsrapport). När många företag och föreningar säljer sina
fastigheter för att frigöra kapital till verksamheten kommer ”Organisationen”
att gå emot strömmen och köpa, alternativt bygga ett nytt kontor ute ”på
landet”.
Det förefaller som att Sv Pistolskytteförbundet har hoppat av den nya
”Organisationen”, länken på dess hemsida på Internet till ”Organisationen” är
borttagen, trots det har inte den ekonomiska planen uppdaterats, fastän det
blir ett ekonomiskt bortfall med 20 %, enligt ekonomigruppens kalkyl
(2007-01-31, sidan 2). På sidan 4 i samma rapport anges att ”Säkerställa […]
moderna skjutbanor med elektronik […] där samtliga SM discipliner kan avgöras”.
Innebär detta att fältskytte i k-pist och gevärsfältskytte ska kunna avgöras på
elektronik?
I pamflettbladet, ”Framtidens skytteorganisation, Svenska Skyttesportförbundet”
visas fyra ”verksamhetsområden” med bl a pistolskytte, gäller denna
fortfarande? Om den inte gäller, hur kan den då finnas kvar och varför har man
inte reviderat sitt förslag efter de nya förutsättningarna?
I genomförandeplanen har man helt plötsligt ändrat förutsättningarna för
finansiering via medlemmarna. Man frångår den ekonomiska slutrapportens avgift
per medlem (25 kr för > 20 år och 10 kr för < 20 år) till en avgift på
250 kr (125 kr för 15-20 år) i ”aktivitetsavgift” från varje skytt, d v s skytt
som tävlar på andra banor än hemmabanan. Denna omkastning görs utan att
redovisa hur många ”aktiva skyttar” man prognostiserar med.
I den ekonomiska slutrapporten (sidan 6) framgår ex att ”I övrigt ur ekonomisk
synvinkel kommer centralnivån att ekonomiskt dra många fördelar”. Vilka
fördelar tänker man på då?
I den ekonomiska slutrapporten, på sidan 5 har man summariskt sammanställt
”Intäkter” och ”Kostnader” utan att specificera hur dessa ser ut. Ex sjunker
intäkterna på två år med 2 miljoner, d v s 15 % av omsättningen, utan
kommentar. Sammanställningen är kopierad ur den då nästan ett år gamla
rapporten ”Framtidens Skytteorganisation, Sv Skyttesportförbundet”, rapporten
är en ogenomtränglig dimma.
På sidan 1 i ”Slut rapport ekonomi” redovisas att man kommer att ha en
förbundskapten. Vilken eller vilka ”verksamhetsgrenar” skall denna
förbundskapten leda?
Medlemsantalen måste redovisas på ett korrekt sätt. Vem tror t ex på att det
finns 9 273 sportskyttar i A/B-länet (med 64 föreningar blir detta i medeltal
145 medlemmar/förening, se dokumentet, medlemmar på mellannivå i fliken
”Fakta”). Detta måste ses över på ett seriöst sätt eftersom medlemsantalet är
en viktig del i finansieringen.
”Mellannivån”
”Mellannivåerna”
tas bort. Enligt genomförandeplanen skall kretsarna tas bort och nuv
förbundsnivå bli den nya ”mellannivån”, i vissa fall omfattande flera län i
enlighet med RF-indelning. Dock anges i bilagan bl a att exempelvis Stockholm
och Stockholms län bildar eget distrikt och Uppsala län ett annat. Denna
indelning strider mot RF-principen för distriktsindelning som omfattar 21
distrikt med ett ”Distriktsförbund” (Df) i varje distrikt (se,
www.rf.se). Enligt initierade källor kan man inte
ändra på RF:s ordinarie distriktsindelning bara för skyttesporten. Innebär
detta att Rimbo skf/uskf kommer att tillhöra Upplands Idrottsförbund?
Vi behöver även en bättre utredning av den nya ”mellannivån”, d v s det som
skall ersätta det som idag är våra 26 förbund runt om i landet. Enligt
förslaget skall de nya regionsförbunden ordna sin egen ekonomi för att kunna
fungera. Detta verkar bli en svag länk, eftersom detta är den nivå i den
föreslagna ”Organisationen” som vi även fortsättningsvis ska inhämta hjälp och
stöd ifrån. När de sedan hamnar långt ifrån oss och skall stötta ännu större
områden, känns det ännu mer oroligt.
Samarbetspartners
Man blir förvånad över att så få utövare inom sportskyttet ska få sätta
prägeln på det nationella skyttet!!! Läs gärna resultaten från SM och
rankinglistorna för Sv sportskytteförbundet, då får man en uppfattning om
gevärssportskyttets relativa litenhet i antalet utövare, se: http://www.sportskytte.se/t2g.asp?p=41917
. Denna genomlysning saknas i publicerade och
distribuerade dokument.
Om jag förstått sportskyttarnas resultatlistor rätt var det 20-30 deltagare på
SM. I lagtävlingen kunde endast tre st 3-mannalag bildas i den största klassen,
60 skott ligg med 19 deltagare. I damklassen deltog fyra st, alla från olika
föreningar. I juniorklassen deltog tre st från Ununge och en deltagare från
Gimo resp Eskilstuna, per automatik vann således Ununge lagtävlingen som ensamt
kunde ställa upp med tre juniorer. I klassen 3*40 skott kunde två st 2-mannalag
ställas på prispallen och i klassen 3*20 seniorer fick ett lag ihop tre
deltagare. De flesta skyttar som deltog, gjorde detta i de olika
tävlingsdisciplinerna, och då ser det ut att vara fler deltagare än vad det
egentligen är, o s v.
På sidan, resultat 300 m, 2007, visas resultaten från fem tävlingar, utöver
lika många tävlingar från andra länder (http://www.sportskytte.se/t3g.asp?p=1406137).
På sidan resultat för "Swe Cup & DM Västergötland"
(Trollhätteträffen) är det så få deltagare, så att man har utelämnat
platsnoteringen (vinnaren, 2:a , 3:a o s v).
M h t att så få deltar i sportskyttet borde detta innebära att denna disciplin
är i kris. Det kanske är bättre att gevärssportskyttarna (alla 50 eller 100
eller hur många dom nu är) får komma till FSR som ett eget litet
specialförbund, istället för att ett fungerande förbund (FSR) med kontaktytor
över hela samhället och en historik från 1860, läggs ned.
Vi är negativa till en samordning med sportskyttet. Vi förstår att sportskyttet
vill ha ett samordnat förbund med FSR eftersom det är de som vinner på det, som
förslaget ser ut nu.
Vi
anser samtidigt att skyttet som sport förlorar på en sammanslagning. FSR bör
stå för bredden, ha egna mästerskap o s v. De utgör då samtidigt ett
rekryteringsunderlag för sportskyttet. Skytten kan fritt välja det ena eller
det andra eller båda.
FSR fondmedel bör användas inom FSR för att få fart på det nationella skyttet,
breddskyttet. Det vinner alla på. Eliten växer fram ur bredden.
Omorganisation i historisk betraktelse
I boken "Skytteväsendets historia, en 100-årig kulturkrönika"
(Arthur Dunér, 1933) kan man läsa om diskussionerna kring nedgången av antalet
utövare, dels i slutet av 1800-talet (från 1875- 1885) och dels i slutet av
1920-talet. En av parollerna för att samla fler utövare i slutet av 1800-talet
löd, "Sälj fickuren och köp gevär". Hur som helst, i kapitlet
"Räddningsförsök" redogörs för olika aktiviteter för att
"förhindra rörelsens undergång", många av aktiviteterna fullföljdes
aldrig, såsom ex en drastisk omorganisation ...
Vad styrelsen och övriga organisationer däremot arbetade hårt med på denna tid
är det som i dag kallas PR. Hela boken genomsyras av olika publika aktiviteter,
skyttemarscher, skyttefester på lokal nivå, skandinaviska skyttefester,
uppvaktningar av politiker och politiska organisationer ...
Skyttet behöver ledare på riksnivå som kan skapa intresse kring skytte, inte en
ny organisation som ska sitta och samla in rapporter och skriva PM. Lär av
historien!
Avslutningsvis
Det finns mycket att kommentera i denna process, t ex att man från
FSR/SkytteUO sänder ut en enkät med endast c:a 10 dagars svarstid, man lägger
ut ”information” på en hemsida på Internet som för de flesta skyttarna är helt
okänd och på ett medium som ett mindre antal skyttar använder, den första
informationen presenterades först våren 2007, Sv pistolskytteförbundet
(nationellt skytte) har varit med men verkar ha hoppat av, o s v.
”Vi måste ju göra något” upprepas som ett mantra av initiativtagarna till den
nya ”Organisationen”, helt plötsligt har det blivit panik att göra
förändringar. Om styrelserna i FSR, SkytteUO och SSF haft ett ärligt uppsåt med
sin organisationsförändring skulle det finnas minst två genomarbetade förslag
med bl a en vederhäftig ekonomisk plan för resp förslag, genomarbetade
verksamhetsplaner med uppvisande av alla förbättringar, och sist men inte minst
en analys och redogörelse för antalet medlemmar i resp organisation. ”Valet” av
den nya ”Organisationen” får istället ”valen” i det forna Sovjetunionen att
framstå som demokratiska, även där fanns en valmöjlighet, att rösta på enda
partiet eller att lägga en blank röst. Det hade framstått som ett ärligt uppsåt
om initiativtagarna till den nya “Organisationen” trätt fram och deklarerat att
de inte stod till förfogande i den nya ”Organisationen”, eftersom de i högsta
grad är delaktiga till den ”kris” man nu basunerar ut.
I korthet kan man säga att det är som att byta jobb utan att veta vad man får i
lön eller vilka arbetsuppgifter man kommer att få. Sannolikt kommer de
6,5-skyttar/k-pistskyttar som fortfarande finns kvar ett par år efter att
”Organisationen” ”satt sig” att söka sig till Jägarförbundet eller Pistolskytteförbundet,
två stora organisationer, var för sig med en lång ärevördig historia, stort
självförtroende och ett stort politiskt inflytande med inarbetade
lobbyorganisationer.
Sammanfattningsvis
kan konstateras, eller i alla fall lyser orden mellan raderna i de utsända
dokumenten, att “Kejsarens nya kläder” har fått en ny innebörd. De tre
styrelser och de tre kanslier som var för sig saknar den rätta kompetensen och
misslyckas med att skapa goda förutsättningar för oss ungdomsledare och för
skyttarna, skall nu slå sig samman och den numerärt minsta organisationen får
majoritet i den nya styrelsen, med förhoppningen om att ett nytt namn skall
lösa alla problem.
För oss i Rimbo tolkar vi detta med att nu ska en blind leda en annan blind.
Någonstans skrev någon: "Varför ska vi ha fyra förbund som organiserar
skyttar".
Vårt svar är lika retoriskt: Varför ska vi ha fyra olika livsmedelsbutiker i t
ex Rimbo (ICA, Konsum, Stinsen, Hagens livs). Svaret är således kort och gott,
mångfald. Detta skapar konkurrens och konkurrens skapar eldsjälar ... Om man
inte passar in i ett förbund kan man välja ett annat. På samma sätt kan
man undra över varför alla bollsporter inte bildat ett gemensamt förbund, d v s
fotboll, golf, volleyboll, rugby, bandy, os v. Om hr Landin lagt fram ett
organisationsförslag skulle sannolikt det numerärt minsta förbundet (rugby?) få
majoritet och diktera villkoren för ”fotbollssektionen”, m fl.
Ytterligare
utredning/tid behövs dock för att utreda de stora ekonomiska för- och nackdelar
som inte öppet redovisats, dessutom fordras en konsekvensbeskrivning för vad
som händer om inte prognostiserat medlemsantal eller bidragsnivå uppnås.
Slutsats
Den
nya ”Organisationen” tar inte vara på det nationella skyttets intressen, men är
man positivt inställd till en större administration med mindre inflytande och
service, och med högre avgifter för skyttarna, är man troligtvis positiv till
den nya ”Organisationen”. Rimbo skf och Rimbo Uskf tar däremot avstånd ifrån
den föreslagna ”Organisationen”.
Vi önskar er alla lycka till i den nya ”Organisationen”.
Med
vänliga hälsningar
Rimbo
Skytteförening och
Rimbo
Ungdomsskytteförening
gm
Teddy Johansson
Kopia till Norrtälje skyttekrets
|